zaterdag 26 juni JaDoe - Elly - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu zaterdag 26 juni JaDoe - Elly - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

zaterdag 26 juni JaDoe - Elly

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

26 Juni 2010 | Hongarije, Dunaalmás

Zaterdag 26 juni 2010.
Nadat ik gisterenmorgen een poos als Elly een observatie heb gedaan in een groep. Is het nu heerlijk om weer als JaDoe te mogen werken. Tijdens de observatie heb ik vaak angstige gevoelens gehad toen ik alleen tussen 20 schreeuwende mannen zat die over mij heen gebogen stonden in een ruimte van 8 bij 8. Het is voor hen niet fijn om daar te zitten als bewoner, maar ook niet voor mij als observant zonder dat er begeleiding bij is. De dingen die daar gebeurden wil ik niet aan dit stuk delen, maar neem van mij aan dat het hartverscheurend is.

Ik weet niet meer hoe het gebeurde maar ik zit naast een jongeman op de grond. Hij heeft een voile uit mijn tas gehaald en over zijn hoofd getrokken. Eerst ontstaat er een moois spel dat je hier doorheen kunt kijken en er met zijn tweetjes onder kunt zitten, ook dat het friemelt als het over je gezicht beweegt.
We zitten naast elkaar, tegen elkaar aan en ik voel zijn spierspanning af neme. Hij vindt het fijn. Ik begin uit het niets lage klanken te maken en hij kijkt mij verbaasd aan, begint te lachen en maakt klanken mee. Samen stoten we op een zeker ritme klanken uit. Ik hoor dat meer mannen mee gaan doen. Steeds dichter kruipt hij tegen mij aan en ik tegen hem. Af en toe breed lachend naar elkaar.
Iemand anders vindt mijn tasje erg leuk en plundert mijn tasje die ik om mijn nek heb hangen waar ik bij zit. Verbaasd kijk ik wat er gebeurd en stop even met klanken maken. De jongen naast mij stopt ook en samen kijken we naar wat er uit het tasje wordt gehaald.. het is een houten doosje wat ik aangeboden krijg. Zachtjes maak ik het open en deel de inhoud met mijn 2 kameraden. Het is een muziekdoosje. Het zegt hen niets. Ze weten niet wat je er mee kunt. Ik begin er zachtjes aan te draaien en de muziek vult de ruimte. De jongen naast mij wordt stil en drukt zich nog meer tegen mij aan. De andere jongen luistert even en springt dan snel op om op de grond voor ons te gaan springen.
Ik draai door aan het doosje en voel het hoofd van de jongen onder het voile tegen mijn hoofd aankomen. Dit keer begint hij als eerste klanken uit te stoten die bij de muziek van het doosje passen. Ik val in en we hebben ons eigen orkest. Dit gaat zo een hele tijd door. Op een gegeven moment zitten we samen onder de voile en heeft hij voorzichtig het doosje betast en begint hij te draaien. Hij is zo zielsblij. Het is geweldig om dit mee te mogen maken. En weer begint ons orkest. Hij draait, stoot klanken uit en ik volg. Mijn aandacht gaat nu iets naar buiten toe en ik blijf bij de jongeman maar observeer wat er in de ruimte gebeurd. De jongens merken dit en komen dichter bij ons zitten. Iemand heeft een harmonica en komt ook bij ons spelen. Een ander heeft een koker met rijst er in waar je een heerlijk ritme mee kunt maken.
De jongen die mijn tasje had geplunderd komt weer terug en trekt de voile van mij en mijn kameraad af en doet dit over zijn hoofd. Ook pakt hij het doosje af en begint er zelf aan te draaien. En weer ontstaat het muziekspel. Nu met zijn drieën bij hem onder de voile. Het is geweldig!

Een ander moment. Een verzorgster wordt gemasseerd door een bewoner. Het lijkt mij heerlijk en ik maak non verbaal duidelijk dat ik dit ook wel wil. Ik kruip zachtjes naast haar en vlij mij tegen de verzorgster aan lief kijkend of ik ook een massage mag. De jongen wil wel, maar wacht even op een verbale opdracht van de verzorgster. En ja het mag blijkbaar, want ze zegt iets tegen hem en hij begint mijn schouders te masseren. Ik maak duidelijk met geluidjes dat ik dit heerlijk vindt. Naast mij komt mijn voile kameraad te zitten en ik begin zijn schouders ook te masseren. Daarnaast zat Tobi en die wordt weer gemasseerd door mijn buurman. En toni? Dit masseert een man op zijn hoofd. Heerlijk, om niets af te spreken en toch een massage trein te hebben. Er ontstaat een zachte deinende beweging. 5 wezens = 1 beweging. Fantastisch. Ik merk dat ik er een beetje loom van wordt en geef langzaam gevolg aan mijn impuls en tijdens het masseren zak ik zachtjes met mijn hoofd op mijn arm op de tafel. Tussendoor wordt ik door gemasseerd. Tobi neemt als vanzelf de impuls over en begint mijn hand te masseren, een ander streelt mijn hoofd. Er volgen zachte kusjes op mijn hand door Tobi en de jongen die naast mij zit. Steeds meer lieve zachte kusjes. De handen van Tobe en mij schuiven over de tafel heen naar de overkant van de tafel waar een jonge jongen met het syndroom van Down al een hele tijd naar ons heeft zitten kijken. Telkens draaide hij zijn hoofd iets weg. Zo spannend vond hij het. Zonder hem aan te kijken ontmoeten onze handen zijn hand en beginnen deze zacht te strelen. Hij laat zijn hand liggen als antwoord dat het veilig is. 4 handen van Tobi en mij strelen nu zachtjes zijn hand en voor het eerst kijk ik een beetje op en ontmoet de ogen van de jongen. Hij vindt het nog wel spannend. De jongeman naast mij heeft een ballon gekregen van iemand en duwt zachtjes de ballon tegen de arm van Tobi. We nemen deze impuls over terwijl we met 2 handen de jongen aan de overkant blijven strelen en aaien. De ballon komt tussen onze 2 handen in en laten we zachtjes over de armen van de beide jongens rollen. Steeds met een iets hardere druk zodat ze voelen dat er iets op hun huid drukt. Ze kijken allebei verbaasd, maar vinden het fijn…….en zo gaat dit spel door en door en door……er lijkt geen einde aan te komen.
Het is intens genieten wat ik in deze momenten heb mogen geven en ontvangen. Wat heb ik veel te geven, wat heb ik veel ontvangen en wat is het fijn om steeds in het moment te zijn en te durven wachten op het magische moment van ‘contact’. Tijdens het weggaan begint iedereen heel hard te klappen voor ons. De tas wordt als vanzelf weer gevuld met als onze geplunderde spulletjes. 1 man staat mij lachend aan te kijken en streelt over zijn hart en doet dat zijn hand open en wijst naar mij. Hij heeft mij in zijn hart gesloten. Ik maak hetzelfde gebaar en geef er een handkus bij. We zijn beiden zielsgelukkig

JaDoe ( Elly)

  • 26 Juni 2010 - 17:57

    Melanie & Miloe:


    Beste miMakkers nog een fijne tijd samen met deze jongens!

    Ik lees met veel plezier en bewondering jullie belevenissen.

    Groeten,
    Melanie & Miloe

  • 26 Juni 2010 - 18:35

    Zwiep:

    Tjoeketjoeke.........................

    fuut........fuuut......

    ingedachten bij jullie..........xxxx

  • 26 Juni 2010 - 19:27

    Rien:

    mooi,ontroerend en zo gevoelig.Er gebeurt daar zoveel, allemaal kadootjes
    Diep respect voor wat jullie daar doen.
    een groet aan alle clowns

    ps henk pas je een beetje op elly:-

  • 26 Juni 2010 - 20:33

    Sacha:

    Jadoe, JadoemijmaarJadoe...
    Ha Jadoe wat een mooie dag zal dat geweest zijn. Je verslag is net zo beeldend als de vorigen van je vriend Tobi en je vriendinnen Juut, Flups en Katoe. Heerlijk om jullie zo te mogen volgen. Alsof we ook een beetje in Hongarije zijn. De mannen genieten daar, dat is overduidelijk en daar zijn jullie voor gekomen.
    De man die de beweging met zijn hand en hart maakte maakt dit zonder woorden kenbaar. Respect !
    Ik lees net dat Rien Tobi de opdracht geeft een beetje op je te passen??? Hopelijk gaat het goed met je.

    En doe de lieve groeten aan iedereen.
    Sacha

  • 27 Juni 2010 - 05:40

    Tonnie:

    Wat een prachtige verhalen en een genot om deze verslagen te lezen.
    Ik ben er helemaal stil van.....
    Ik wens jullie nog veel plezier voor de komende dagen. Veel liefs en een mimaKus!

  • 27 Juni 2010 - 10:49

    Manita:

    Beste miMakkers collega's

    Mooi om dit te mogen lezen en mee te beleven vanuit nederland.
    Ben trots op jullie.
    Graag tot gauw.
    Dikke mimakKUS van POM

    groetjes manita

  • 28 Juni 2010 - 05:02

    Vonkie:

    Geweldig!!

    Dikke kus Vonkie

  • 13 Juli 2010 - 18:44

    Bobbie:

    hey!
    ziet er uit als een hele mooie dag! en ik vindt het knap geschreven het is een stuk tekst maar wel heel inspirerend! ik vindt het super goed dat jij werk doet om mensen een beter gevoel te geven!!!

    tot bels of ziens!!

    kus bobbie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

voorjaars reis 2023

miMakkers

Actief sinds 01 Mei 2009
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 286216

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 13 April 2024

Nyiregyháza april 2024

20 September 2023 - 27 September 2023

2023 We vliegen weer naar Hongarije - Dunaalmàs

24 Maart 2023 - 29 Maart 2023

voorjaars reis 2023

21 September 2022 - 28 September 2022

2022 eindelijk mogen we weer naar Dunaalmàs

25 September 2019 - 02 Oktober 2019

Barat Najaarsreis 2019

01 Mei 2019 - 06 Mei 2019

10 jaar geleden was er eens...

05 Maart 2019 - 11 Maart 2019

Hongarije daar komen we weer !

26 September 2018 - 03 Oktober 2018

Najaar reis 2018 Dunaalmas

08 Mei 2018 - 15 Mei 2018

Mei reis Nyireghyhaza 2018

04 April 2018 - 10 April 2018

Nieuwe ontmoetingen in een nieuw huis

04 April 2018 - 09 April 2018

4-9 april 2018 Örbottyan

27 September 2017 - 04 Oktober 2017

Najaarsreis Dunaalmas en Budapest 2017

02 Mei 2017 - 09 Mei 2017

Lentereis 2017

24 Oktober 2016 - 31 Oktober 2016

Oktoberreis naar Dunaalmas en Budapest 2016

11 Mei 2016 - 17 Mei 2016

voorjaars-reis meiden huis

14 Oktober 2015 - 21 Oktober 2015

oktober reis 14 tot 21 oktober 2015

06 Mei 2015 - 13 Mei 2015

Nyíregyháza 6 tot 13 mei 2015

28 Oktober 2014 - 03 November 2014

Lustrumreis oktober 2014

02 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

barát 2 tot 9 oktober 2013 Hongarije

08 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Hongarije mei 2013 Barát

03 Oktober 2012 - 10 Oktober 2012

Hongarije reis najaar 2012

02 Mei 2012 - 08 Mei 2012

voorjaarsreis naar Nyiregyhaza

05 Oktober 2011 - 12 Oktober 2011

hongarije-reis miMakkers

11 Mei 2011 - 18 Mei 2011

Hongarije-reis Clowns

Landen bezocht: