Verslag 5 juni 2009 - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu Verslag 5 juni 2009 - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

Verslag 5 juni 2009

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

06 Juni 2009 | Hongarije, Dunaalmás

Vrijdag 5 juni
Judith is jarig en dat hebben we op zijn clowns gevierd met slingers, ballonnen, en zingen. Judith heeft haar ontbijt in de zaal moeten eten met een grote hoed van ballonnen op. Iedereen kwam haar feliciteren.
Ron is druk in de weer om alles op video te krijgen en om mooie foto’s te maken.
Vandaag weer zulke mooie momenten mogen beleven met zijn allen. Wat is dit werk op zijn plaats op deze plek. Wat zijn we hard nodig! Het mooie is dat het personeel ontdooit. Ze komen ons ophalen en gebaren waar we kunnen spelen. Ze maken foto’s van ons en de bewoners. Lachen en moedigen jongens aan om mee te doen met ons spel. Ook zijn er heel leuke spelmomenten met personeel van de huishouding dat elke keer op een feestelijke manier de vloer weet te dweilen voor onze voeten.
Hoera! Dat de sfeer langzaam verandert in dit huis. Blije gezichten van jongens en van personeel. Echt te gek. Ieder van ons is diep dankbaar over wat we aan het doen zijn. En we zijn alle 5 in een uitgelaten stemming van wat er hier plaats mag vinden!
Dat was Elly, (Jadoe)
Ik zal schrijven over deze ochtend, dat Toby (Henk) en Juut (Ik)een afdeling hebben bezocht met jongens/mannen met verschillende niveau’s. Het niveau van een bewoner is overigens vaak verrassend, lijkt in eerste instantie veel minder, maar met veel aandacht en tijd komt er zoveel tevoorschijn!! Schijnt te maken te hebben met de hoeveelheid medicatie, dat is toch wat meer op rustgevend ingesteld , en de reactiesnelheid (traagheid) is er ook naar…
Op de gang zijn er al twee enthousiaste medewerkers die bij ons inhaken en ons begeleiden naar de groep. Wat fijn dat het zo gaat!
Ik heb niks van dit alles in de gaten want de bewoners nemen me totaal in beslag.Er wordt aan me gevoeld, ik wordt beklopt, benaderd, geduwd, er wordt geroken,gesnuffeld….Ik laat het even gebeuren.
In het midden van de kamer staat een man, stijf als een plank. Langzaam, ja heel langzaam probeer ik zijn blik te vangen en als dat gebeurt, ga ik in datzelfde tempo hem benaderen. De nabijheid is goed, hij lacht. Mijn uitgestoken handen worden aangeraakt. Ergens anders in de ruimte is mijn koffer een interessant ding. Kloppen, voelen, draaien, duwen, en opeens, is hij open. Er komt een oranje voile tevoorschijn, die ik gebruik om de blik te blijven vangen van de man tegenover me. Dan zitten we samen onder de voile. Hij met een volle lach, genietend, wiegend, waardoor ik ga zingen, neuriend, zachtjes. Er wordt een tipje opgelicht en dan kruipt er een andere man bij. Met enthousiast stemgeluid laat hij horen wat het hem doet. Door de bewegingen floep ik eronderuit en de twee mannen wiegen samen verder onder de voile.
Een jongen ligt ineengedoken, in zichzelf gekeerd,op een stoel. Hij klemt een bal onder zijn arm. Ik ga zachtjes bij hem zitten, op de grond. Na een tijdje pak ik een speeldoosje, en speel de lovestory melody. Later gebruik ik zijn bal als klankkast.Hij heft zijn hoofd op, en na een poos gaat zijn blik mijn kant op. Oogcontact, oplichtende ogen, reagerend op mijn blik.Ik maak me wat groter, zijn blik wordt opener. Hij volgt mijn bewegingen, en ik durf erbij te gaan zingen. Nog meer openheid! Ik hoor iemand meefluiten op een afstand. Toby benaderd ons, en komt erbij zitten, fluitend. Het stoort de jongen niet, integendeel, hij buig zijn hoofd om het beter te horen. Wij met zijn drieén zijn even een mooi stel. De jongen legt zijn hoofd opzij en sluit, ontspannen zijn ogen. Ik ga even naast hem liggen en vertrek na een tijdje.
Dit is wat er gebeurt. Of…Is dit wat er gebeurt? Ik weet het niet, het is niet in woorden te vatten.Het is een omschrijving van belevenissen die diep in ons hart worden verankerd. We voegen wat toe daar in Dunaalmas, dat is zeker.
Juut, Judith.

Vrijdagmiddag zijn we de kindergroep in gegaan en we hebben gekozen om met z`n vieren te gaan om dat in onze rondleiding van donderdag op was gevallen dat deze groep verre weg het meest actief en het meest klimmerig was. We waren nog niet op de groep of we waren al klimrek. Dus wij vrijdag middag 3 uur (want de kindergroep heeft nog middagrust) met z`n vieren voor de deur. De jongens werden net wakker en verwelkomden ons hartelijk en maakte zich gelijk meester van onze tassen en koffers. Elly’s tas werd al snel geplunderd en serpentines en vlaggen vulden al snel de huiskamer. Ik ben afgedwaald naar de slaapkamer waar drie spijlenbedden stonden met kleine jongens erin, wat overigens niet hoeft te betekenen dat het jonge kinderen zijn . Eén jongen in een bed en een jongen in een kleed. Ik ben eerst bij de spijlen bedden beland en al snel ving ik een lach, een mooi moment! Ik ben later op de grond beland bij de jongen op het kleed er gebeurde niet veel alhoewel hij mijn tas bijster interessant vond, en lekker. Elly jadoe is ook in de kamer neer gestreken in de hoek waar ik dacht dat die hoek leeg was, maar onder de hoop dekens lag ook een jongen waar jadoe mee heeft gewerkt en kontact mee heeft gemaakt .
Er is veel gebeurd en ik heb deze middag veel voor mezelf moeten overwinnen. We zijn ruim een uur in de slaapkamer geweest .In rust en stilte alhoewel er uit de huiskamer soms een geweldig lawaai en feestgedruis klonk . En omdat daar het feest met bellenblaas, slingers en clowns neuzen was, konden jadoe en ik in rust werken. Het was een goede keus om met z`n vieren naar binnen te gaan en er met z’n vieren ook weer uit met al onze spullen want alles kwam als vanzelfsprekend weer terug in de tassen en koffer op wat bellenblazen en clowns neuzen na.
Henk Tobi


  • 06 Juni 2009 - 18:45

    Louise En Lex Van Li:

    We zijn onder de indruk van jullie verhaal en hebben grote waardering voor het mooie werk dat jullie doen.

    Louise en Lex

  • 06 Juni 2009 - 21:02

    Arie:

    ontroerend verslag
    prachtig om te lezen
    alsof je erbij bent!
    groeten aan iedereen.

  • 07 Juni 2009 - 06:45

    Rien:

    indrukwekkend verhaal om stil van te worden.

    dikke zoen voor Elly

    groet aan allen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

voorjaars reis 2023

miMakkers

Actief sinds 01 Mei 2009
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 287264

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 13 April 2024

Nyiregyháza april 2024

20 September 2023 - 27 September 2023

2023 We vliegen weer naar Hongarije - Dunaalmàs

24 Maart 2023 - 29 Maart 2023

voorjaars reis 2023

21 September 2022 - 28 September 2022

2022 eindelijk mogen we weer naar Dunaalmàs

25 September 2019 - 02 Oktober 2019

Barat Najaarsreis 2019

01 Mei 2019 - 06 Mei 2019

10 jaar geleden was er eens...

05 Maart 2019 - 11 Maart 2019

Hongarije daar komen we weer !

26 September 2018 - 03 Oktober 2018

Najaar reis 2018 Dunaalmas

08 Mei 2018 - 15 Mei 2018

Mei reis Nyireghyhaza 2018

04 April 2018 - 10 April 2018

Nieuwe ontmoetingen in een nieuw huis

04 April 2018 - 09 April 2018

4-9 april 2018 Örbottyan

27 September 2017 - 04 Oktober 2017

Najaarsreis Dunaalmas en Budapest 2017

02 Mei 2017 - 09 Mei 2017

Lentereis 2017

24 Oktober 2016 - 31 Oktober 2016

Oktoberreis naar Dunaalmas en Budapest 2016

11 Mei 2016 - 17 Mei 2016

voorjaars-reis meiden huis

14 Oktober 2015 - 21 Oktober 2015

oktober reis 14 tot 21 oktober 2015

06 Mei 2015 - 13 Mei 2015

Nyíregyháza 6 tot 13 mei 2015

28 Oktober 2014 - 03 November 2014

Lustrumreis oktober 2014

02 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

barát 2 tot 9 oktober 2013 Hongarije

08 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Hongarije mei 2013 Barát

03 Oktober 2012 - 10 Oktober 2012

Hongarije reis najaar 2012

02 Mei 2012 - 08 Mei 2012

voorjaarsreis naar Nyiregyhaza

05 Oktober 2011 - 12 Oktober 2011

hongarije-reis miMakkers

11 Mei 2011 - 18 Mei 2011

Hongarije-reis Clowns

Landen bezocht: