Bzzzzzz - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu Bzzzzzz - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

Bzzzzzz

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

07 Oktober 2012 | Hongarije, Dunaalmás

Het is zondag vandaag en eens in de maand is het familiedag. Wij geluk dat het precies vandaag is en wat een toeval. Met het naar buiten gaan lopen we de familie tegen het lijf van de jongen die we gisteren hebben gefilmd. Meteen herkent hij ons en stelt hij ons voor aan zijn vader, moeder en oma. We laten hen het filmpje zien en hebben met zijn allen de grootste lol. Iedereen geniet zichtbaar. Wat een prachtig en ontroerend begin van deze dag om te ervaren dat de familie zo geniet van hun zoon en kleinkind.
Eenmaal binnen , komen we bij de kindergroep . Het plan is als volgt , eerst met zijn vieren op de kindergroep beginnen en dan splitsen we ons op en gaan twee van ons naar de meervoudig gehandicapten groep. Het loopt allemaal even wat anders. Bij binnenkomst wordt Tobi hartelijk begroet door een zuster die hem herkent van vorig jaar. Zij vraagt vriendelijk of hij zijn muts af wil zetten en ze lacht nog harder als ze zijn palmboomstaartje ziet Ja ja daar herkent ze hem zeker aan. Opeens gaat alles anders. Cato ziet haar kans schoon en maakt bromgeluidjes en doet net of ze zich zelf bewerkt met de tondeuse. De zuster kijkt haar aan van, jij bent gek, maar dan wordt er naar Tobi gewezen. Oh dat verandert de zaak en ja hoor ze loopt vol verwachting naar achter. We wachten af, waar komt ze mee terug . Jaaa joepie een scheermes, maar dat is Tobi toch echt te veel en hij vlucht weg. Hij staat rillend bij de deur . Er wordt druk overlegd met handen en voeten. De zuster loopt weer naar de keuken en komt terug met de tondeuse. Tobi wordt op een stoel gezet en gekalmeerd door Teuntje , het doet echt geen pijn hoor het is zo over. En bbbbbbbbbbbbbbbbzzzzzzzzzzzzzzzzz daar gaan de eerste lokken. Tobi kijkt nog wat gespannen. Maar nu zijn halve hoofd kaal is, durft hij toch weer te lachen en grapjes te maken. Een aantal jongens kijkt belangstellend en met een grote glimlach toe. Al snel zien ze dat KNUFwIES als een volleerd kapster de tondeuse hanteert en er vormt zich een rij met jongens, die ook maar wat graag de tondeuse over hun hoofd willen. Nadat Tobi kaal is op het palmboomstaartje na, staat er een jongen te trappelen van ongeduld. Nadat Tobi is op gestaan van de stoel gaat hij snel zitten onder aanmoediging van de zuster laat KNUFwIES de tondeuse brommen. Bbbbzzzzzzzzzzzzzzzz zo komt een kaal kopie erbij. Zodra de jongen klaar is, rent hij naar de douche en kleedt zich uit. De zuster moet hart lachen want ja na een knipbeurt hoort douchen want anders kriebelt het zo. Tobi vlucht inmiddels ook naar de douche, want inderdaad het kriebelt behoorlijk.

Elke zondag is er ’s middags een kerkdienst voor de jongens. Wij gaan daar ook heen. Er zijn zo’n 50 jongens en wat begeleiders. De dominee zet een lied in, daarbij begeleid door een van de jongens die ritmisch op een djembé slaat. De zang is niet zuiver maar oh zo gemeend. De jongens zien er blij en tevreden uit . Na wat liederen leest de dominee een stukje voor uit de Bijbel en houdt hij zijn praatje. Dit kan hij niet zonder de hulp van de jongens die goed mee doen in de dienst. Een derde lied volgt en wij krijgen een zegenbede mee en een dankwoord. Het samen zijn in de dienst raakt ons en is tevens een mooi eind voor dit gedeelte van de reis . Morgen reizen we af naar Boedapest.

• 07 Oktober 2012 - 19:18

Sacha:

Hahaha
    die Tobi, alleen nog maar een pluimpje op zijn hoofd! Een pluim voor Henk !!
    Gefeliciteerd miMakkers, ook dit is weer gelukt !
    Op naar Boedapest!
    Liefs Sacha

• 07 Oktober 2012 - 21:09

Judith:

Wa bende knap!en dat voor het goeie doel!hihi het mes snijdt aan twee kanten.hele goede reis naar Boedapest en sterkte bij het afscheidnemen,voor mijn gevoel is het zo snel gegaan...voor jullie ook?dikke hugggggxjudith

• 07 Oktober 2012 - 21:36

Jannie:

Ha allemaal,

wat een fijne dag hebben jullie gehad en tobi zijn hoofd bijna kaal !!!
    weltrusten en een goede reis naar budapest.
    en voor tobi een dikke knuffel.
    liefs jannie

• 07 Oktober 2012 - 21:39

Trudy/Flups:

Wat mooi om te lezen wat er weer allemaal gebeurt,de practige tuin die steeds meer gebruikt wordt, bewoners en verzorgenden die ervan kunnen genieten, de families die kunnen genieten van hun kinderen, wat fijn om te lezen, het lijkt erop dat daar ook een verandering in is gekomen, een aantal jaren geleden leek het bezoek van families noodzakelijkerwijs nog meer toegespitst op het brengen van eten. Over eten gesproken, ik zie dat er ook meer groente te krijgen is, en zelfs olijven en tonijn....dat is weer eens wat anders dan wortels in alle varianten. Wat zijn de mimakkers bevoorrecht om alle subtiele veranderingen van dichtbij te mogen ervaren. Zelfs de tondeuse brengt verandering...
    Jeetje Tobi, wat knap dat je het echt hebt laten doen ! Heb je het ooit zo kort gehad ? Gelukkig heb je je palmboompje nog. Maar het brengt ook verbroedering zie ik, prachtig die jongen die daarna meteen op de stoel klimt om heel solidair ook de tondeuse zijn werk te laten doen..
    Het levert weer bijzondere verhalen en foto's op...Dank jullie wel, knuf Flups

• 07 Oktober 2012 - 22:09

Lies:

Nou, Henk, gelukkig hebben we de foto's nog ...! Je moet maar denken het is voor het goede doel...
    het is vast weer aangegroeid, voordat je weer naar Hongarije gaat ... groetjes Lies

• 08 Oktober 2012 - 08:57

Elly JaDoe:

een goed begin...haha...volgens mij heb ik betaald om Henk kaal te zien...dus dit vind ik een mooie start...ik wacht dus nog even het vervolg af...dat zal toch ook wel komen?...ik wil natuurlijk wel waar voor mijn geld hebben ..hahaha...ik ben benieuwd en blijf de ontwikkelingen op de voet volgen.

Om oud en wijs te worden,
    moet je eerst jong en onbezonnen zijn geweest.

• 08 Oktober 2012 - 09:10

Marielle:

Wat een mooi clownesk kapsel is het geworden Tobi. Gewoon houden zo ... Daar kan je best de straat mee op 'ha ha'. Leuk om op de foto te zien dat het voor KNUFwIES toch best spannend was om deze haren eraf te scheren ... Het kost wat moeite 'maar dan heb je ook wat' !! Veel plezier nog ...
    LIefs Marielle (Alias Knoert ... zusje van KNUFwIES)

• 09 Oktober 2012 - 07:41

Mieke:

Heerlijk, om jullie verhalen te mogen lezen. Wat krijg je veel terug van het fantastische werk wat jullie verrichten. Tobi ziet er als een bijna te keurige jongen uit. Een gelukte metamorfose .Wel grappig.
    De week telt af. Morgen komen jullie alweer naar huis. Geniet nog maar extra van de laatste 2 dagen.
    En daarna.....vooral na- genieten....

handkus miMakker Maus

• 09 Oktober 2012 - 10:38

Kim:

Kippenvel... kippenvel krijg ik bij het lezen van jullie verslagen en zien van de foto's. Prachtig!
    En mooi dat jullie daar als miMakker herkent en erkent worden. En de waardering voor jullie inzet uitgesproken wordt in de kerdienst en zichtbaar wordt gemaakt door de hangmatten. Ben trots op jullie!
    Heel veel groeten .. Kim

• 09 Oktober 2012 - 10:55

Coby:

Ik ben sprakeloos, wat mooi om te lezen, zien en bijna te voelen wat jullie daar ervaren. GEWELDIG!
    Maak er nog een mooie dag van en kom voldaan en een ervaring rijker terug,
    Liefs miMakker Tootje

• 09 Oktober 2012 - 16:42

Marleen Moonen:

Wat een mooi verhaal weer, en leuk geschreven...toppie jongens (MiMakkers).

Een goede reis naar Boedapest, en ook daar zullen jullie heel veel mensen blij maken.

Met hartelijke groeten vanuit Nederland...