zaterdag 6 mei De gang er in. - Reisverslag uit Nyíregyháza, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu zaterdag 6 mei De gang er in. - Reisverslag uit Nyíregyháza, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

zaterdag 6 mei De gang er in.

Door: Cato, Katoe, Tobi, Flups.

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

06 Mei 2017 | Hongarije, Nyíregyháza

Met zijn 4e dalen we vanmorgen weer de trap af, na ons vaste ritueel van omkleden en sminken. We hebben een vrolijk muziekje op en al snel is Cato aan het dansen met een bewoonster. Omdat er veel meiden op de gang zijn blijven we met ze zijn 4e daar hangen. Er vind weer van alle plaats. Er worden door de verzorgsters zelfs meiden gebracht zodat ze ook de aandacht van ons kunnen krijgen. Ook komt er een moeder met haar dochter de gang in lopen op zoek naar een miMakker die aandacht heeft voor haar dochter. Er onstaat een hartvervarmend contact. Moeder geniet intens hoe haar dochter reageert op het spel tussen de miMakker en haar. Als het moment ten einde loopt bedankt ze ons hartelijk. De ochtend kabbelt voort en iedere miMakker beleeft zijn of haar avontuur. Opeens word er druk heen en weer gelopen en opeens is de gang leeg. Het eten is gearriveerd en tja tegen het ritme van het huis kan een miMakker nog steeds niet op.
In de pauze besluiten we een middag vrij te nemen. Deze stond gepland voor morgen maar het is nu heerlijk weer zon (en ruim 24 graden), morgen word het een stuk minder en spelen we dan dus 2 keer. Vanmiddag heerlijk genoten van het weer en de dierentuin(zie foto werkbezoek) hier in de buurt, met vernieuwde krachten kunnen we er morgen en maandag weer volle bak tegen aan.

• 06 Mei 2017 - 22:45

Jannie:

Mooi werk lieverds en ontspanning is ook nodig..weltrusten en een dikke kus voor jullie allemaal. Iedere dag zo genieten van jullie verslag.ik kijk weer uit naar morgen..

• 07 Mei 2017 - 08:16

MYRA:

En vandaag weer de neus achtrna....succes en genieten

• 07 Mei 2017 - 09:37

Judith:

Haha, werkbezoek bij de clownsvis!
    En Henk met mijn naamgenoot geloof ik, op de gang!prrt.prrt!
    Fijn dat jullie lekker hebben genoten van het mooie weer!(hoe smaakte de Soproni???
    XXXX

• 07 Mei 2017 - 09:47

Annelies:

Jullie doen het weer geweldig! De groetjes van iedereen hier en maak er nog wat moois van!

• 07 Mei 2017 - 12:38

Marleen Moonen:

Een goede middag hier in Almere.

Wat was het weer genieten van jullie werk en de plezier wat jullie weer hebben beleefd,
    ook de bewoners hebben genoten, dat kun je wel zien op de foto's.
    En heel goed dat jullie ook even tijd nemen voor jullie zelf, dat is ook heel belangrijk.
    Dat was lekker warm daar in Hongerije, hier was het gisteren (zaterdag) ook lekker weer geweest.
    Ik blijf steeds weer opnieuw genieten, hoe goed jullie zijn en zo lief voor de bewoners...toppie hoor.
    Het lijkt wel of er veel verbetering is in dat tehuis, het ziet er goed uit, en de bewoners zien er ook goed en verzorgd eruit. Want het was toch een beetje armoedig, of vergis ik me daarin?
    Any way, zij genieten van jullie aanwezigheid, en daar gaat het om toch?!
    Wat is dat voor een gerecht "Soproni"?
    Ik heb nog een vraagje, waar is dat van afgeleid de naam; Magdaleneum?
    Ik wens jullie nog veel plezier en met veel liefs en groetjes...
    uit Almere. xxx

• 07 Mei 2017 - 21:23

Hank:

Hoi miMakkers jullie zijn weer kei goed bezig en hebben weer mooie verhalen van prachtige momenten. Ook leuk om te lezen dat de medewerkers daar open staan voor jullie "werkwijze" om dat zelf in de praktijk te brengen. Keep up the good work. Lieve groetjes Hank

• 07 Mei 2017 - 21:38

Annemarie :

Goed bezig! Zo trots op jullie - en eigenlijk op alle miMakkers, wat een mooi vak he?!
    Blij dat jullie ook goed voor jezelf zorgen met zo'n heerlijk middag in de dierentuin. nog iets opgestoken van de clownvis, of vooral herkenning?

Verslag uit: Hongarije, Nyíregyháza

Lentereis 2017

We gaan weer! Tobi, Flups, Cato en Katoe vliegen dinsdagavond 2 mei naar Hongarije.

Deze lentereis begint met een ontdekkingstocht.
Dit keer zijn we gevraagd om kennis te maken met een zusterhuis van het “jongenshuis" in Dunaalmas, het ligt in Őrbottyán. Deze plaats ligt zo’n 20 km ten NO van Budapest. We weten dat het een tehuis is voor mensen met een meervoudige beperking. Voor de rest laten we ons verrassen.

Vanaf woensdagavond zijn we in het vertrouwde “meisjeshuis” in Nyíregyháza in het Oosten van Hongarije.

Beste mensen, wat fijn dat u ons (weer) gaat volgen..
Nog wat voorbereidingen en dan gaan we met veel plezier weer naar Hongarije. We zijn erg benieuwd hoe het met hen allen gaat en willen de mensen dolgraag weer ontmoeten.

Voor degene die ons vanaf nu gaan volgen, hierbij wat informatie over onze reizen.

Contact van hart tot hart… het uitgangspunt van miMakkus… Mooie ontmoetingen, lichtpuntjes en een lach! Het zijn kleine cadeautjes, die vaak door afstemmen, incasseren, een grote betekenis krijgen. Een stukje werkelijke aandacht, vaak door een non-verbale benadering.
De taal van het hart…

Niet alleen in Nederland maar sinds een aantal jaren ook in Hongarije, ervaren we dat je geen Hongaars hoeft te spreken of te begrijpen, om mooie contacten te leggen. De taal van het hart is namelijk universeel!!

De miMakker is een bekend fenomeen binnen de zorg aan het worden. In Nederland maken diverse afdelingen gebruik van deze bijzondere vorm van zorg. Het zorgt voor rust en vreugde voor iemand die lijdt aan dementie of een verstandelijke beperking. In het dagelijks leven is het soms moeilijk om contact te krijgen met deze doelgroepen. Met de hulp van de miMakker lukt dit wonderwel goed. Deze belevingsgerichte zorg maakt het mogelijk, dat deze kwetsbare doelgroep positieve momenten mee maken.

Project Barát

Barát is een groep miMakkers die 2 keer per jaar op vrijwillige basis naar Hongarije afreizen. Om daar te werken met mensen met een verstandelijke beperking of lijden aan dementie. Dit alles met als doel om samen in contact te komen.

Om te garanderen dat de kwaliteit ook in het buitenland gewaarborgd blijft is dit project een onderdeel van St. miMakkus!

Waarom naar Hongarije?

In Hongarije word er aan deze cliënten minimale therapie en activiteiten aangeboden. Rondom beide doelgroepen bestaat helaas nog een taboe. Veel huizen kunnen niet terugvallen op staatsteun en zijn afhankelijk van donaties en giften. Maar de wil om er iets van te maken is zeker aanwezig.

Ook dit jaar gaan we de mensen een bezoek brengen:
Zie ook vorige reisverslagen

Mocht u dit doel willen steunen dan kan dat via:
Rekeningnummer: NL 35INGB0009233984 t.n.v. Stichting miMakkus o.v.v. Barat. Elke bijdrage, draagt direct bij aan het welzijn voor deze mensen. Voor ons iets gewoons, voor hen van onschatbare waarde!!!
Alvast bedankt namens de zorgvragers uit Hongarije!

Warme groeten Henk Vlot -Tobi, Angelique Konijn( Piek) - Cato, Trudy Dekkers- Flups en Caren Mannens - Katoe