laatste keer, onze neus op in Hongarije. - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu laatste keer, onze neus op in Hongarije. - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

laatste keer, onze neus op in Hongarije.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

10 Juni 2009 | Hongarije, Dunaalmás

Na een rondleiding in het huis door de activiteitenbegeleidster, kunnen we aan de slag.De interesse door de medewerksters voor ons werk is groot. Het enthousiasme ook.Het huis ademt een warme sfeer uit.Het is netjes, schoon, en huiselijk.
We beginnen alle 4 op dezelfde afdeling.Vanzelf vinden we onze weg naar de mensen, die met vieren op een kamer liggen, of zitten.Ik vlij me neer naast een dame, ze ligt wat verstopt, maar heft haar gezicht op als ze mijn speeldoosje hoort.Ze bekijkt me onderzoekend,onze ogen vinden elkaar. .Ik "Djabbertalk"wat.Ze mummelt terug,na verloop van tijd, en dan onstaat er een soort van conversatie, die alleen wij tweeën begrijpen. Als ik even later weer ga, wordt ik door haar ogen gevolgd.
Een mopperende, wat bozige mevrouw, die steeds de spijlen van haar bed lijkt te poetsen, vangt mijn aandacht.Ik wrijf mee. Ze kijkt op en lacht. Dan neemt ze me bij de hand en leidt me de kamer rond.Ik moet op bed zitten, ze gaat bij me op schoot. We wiegen samen,neuriënd,tevreden:even lijkt ze weer kind te zijn.
Dan zet ik de muziek aan.Een mevrouw is daar heel blij mee,en met een brede lach dansen we de kamer rond, ook naar de andere kamer, waar mijn medeclowns heerlijk verdiept zijn in hun contact met de bewoners.Er wordt op gereageerd, en ja, er ontstaat later ook een feestje!De mevrouw danst met iedereen.
Ik ben inmiddels bij een mevrouw die ,met open mond, diep in slaap lijkt te zijn. Oeps!Een beetje ruw, ga ik bij haar op bed zitten(sorry...)Ze doet haar ogen open en kijkt me verwonderd aan. Haar verschrikte frons verdwijnt, als ik op mijn "allermooist |"ga zingen, heel zachtjes, om haar tegemoet te komen voor mijn plompe zit.Langzaam,verdwijnt het tumult om ons heen en komen we samen in de wereld van contact,en de kramp die ik later zie op haar gezicht, is van de inspanning, omdat ze met me mee wil zingen. Het lukt!Ze is zo blij...
Samen kruipen we onder mijn wondervoile en zingen nog even.
Dan is het etenstijd....
Toby heeft gewandeld, met een mevrouw helemaal rond het gebouw over het balkon, en ze hebben genoten van alles wat ze samen zagen.Nu zit hij nog volop in een zeepbellenfestijn met een andere dame, die met een hand(de andere zit in mitella)ze probeert te grijpen.
Jadoe heeft een achtervolging ingezet met een bewoonster die weer jaren jonger lijkt!Gespring, gelach, gegil!
En Flups....waar ben je Flups?
Ojee,beetje kwijtgeraakt,zo enorm in beslag genomen is ze, door deze fantastische bewoners.

Als clowns gaan we de directeur nog even opzoeken,en hem wat geld(gevouwen als vliegtuig en verstopt in een rode neus) als dank(en vergoeding)aanbieden voor ons fijne verblijf hier.Henk zegt,namens ons allen, dan we zo blij zijn dat we zien dat de medewerkers al zo sterk gericht zijn op het contact maken met de bewoners, en dat ze het zo fijn lijken te hebben hier.
De direkteur verzekert ons dat we een volgende keer van harte welkom zijn, en bedankt ons.
Na een lekkere douche en, jawel, heerlijk eten, gaan we met z'n vijven nog even Budapest onveilig maken.

Eenmaal terug op Nederlandse bodem spreken we gezamenlijk de intense wens uit om binnen afzienbare tijd weer terug te gaan, en met de hulp, en sponsorgeld van degenen die ons werk een warm hart toedragen, gaat dat zeker lukken.

Heel veel dank voor jullie spontane en stimulerende reacties, en...
jullie horen nog van ons!

Groeten van;Toby (Henk),Flups (Trudy), Jadoe(Elly ),Juut (Judith), en Ron,(Cameraman)

• 10 Juni 2009 - 13:23

Elly:

ha weer thuis! 2 keer onder de douche...bah wat voelde ik mij vies na al die smerige douche beurten met dat smerige water. en wat geniet ik van de glazen water die zomaar uit de kraan komen en nog lekker zijn ook!
    dag lieve allemaal.........en nu op de bank...dit alles laten bijkomen. er is zoveel gebeurd dat het lijkt of ik 4 weken ben weggeweest.
    ik weet het zeker...tot de volgende keer in Hongarije!

• 10 Juni 2009 - 20:08

Trudy ( Clown Flups):

Ja, het ouderenhuis in Boedapest was een mooi toetje op een heel bijzondere week !! Wat is er veel losgemaakt, niet alleen bij alle bewoners die we ont-moet hebben, maar ook bij onszelf de miMakkus clowns ! Geraakt, ontroert, opengesteld, losgelaten... Contact van hart tot hart !!

• 10 Juni 2009 - 20:18

Trudy (clowns Flups):

Lieve Tobi,Jadoe,Juut en Ron,
    Bedankt voor alle mooie, moeilijke, ontroerende momenten die ik ( Flups )met jullie mocht delen,de hele reis was indrukwekkend, ontroerend en zo ontzettend de moeite waard! Op naar een vervolg !!!

• 10 Juni 2009 - 20:30

Ans V:

Adembenemend wat een reis! Prachtig, wonderlijk wat er ontstaat....contact, soms zo klein echter zo intens.... Dit alles zal ongetwijfeld een vervolg krijgen! Nu eerst allemaal even 'bijkomen'!

• 11 Juni 2009 - 07:40

Martien:

Dag Trudy,
    Je verhaal gelezen, indrukwekkend. Dat laat je niet zomaar los. Hoor graag je verhaal als we elkaar weer zien.
    Rust lekker een paar dagen uit en laat alles bezinken.
    Zie je,
    Groet Martien

• 11 Juni 2009 - 08:51

Jop:

geweldig dat jullie dit ondernomen hebben groetjes van jop jeweetwel ( van de foto hihi)