3e dag - Reisverslag uit Boldog, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu 3e dag - Reisverslag uit Boldog, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

3e dag

Door: Henk ( Tobi)

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

29 September 2017 | Hongarije, Boldog

Vanmorgen hebben Myra en ondergetekende een workshop gegeven aan de activiteiten begeleiders .
dit keer  zijn we in de woongroepen geweest. We hebben daar oefeningen gedaan en na besproken, dit werd goed ontvangen en in de nabesprekingen werd veel gedeeld met elkaar. Na de lunch hebben we en experiment uitgevoerd. We hebben in de gezamelijke ruimte een belevingsgerichte voorsteling gegeven. Ongeveer 30 jongens zijn hier bij geweest. Myra en ik leiden de rode draad en de rest van de groep , inclusief de andere miMakkers, participeerde daar in mee. Onder een rustig  muziekje zijn we eerst met doeken aan de gang gegaan. Mooi om te zien hoe de jongens hier van genieten ook de activiteitenbegeleiders deden mee aan het doeken spel. Hierna hebben we sop rupsen gemaakt . Met een afgeknipt flesje door een  soppig katoenen doekje heen blazen geeft een geweldige rups van sop.  Als je veel sop op je handen hebt en je wappert met je handen dan krijg je sneeuw. Een van de jongens ging hier helemaal in op. Knuf zat in een hoekje samen met een oudere man een sop toren te maken. Ik ,Tobi, zorgde voor de sop aanvoer. We hebben het geheel afgesloten met heeeeeel veel ballonnen . Voor sommige was het knallen van de ballonnen wat teveel. Maar anderen genoten hier erg van en hadden de grootste lol. Iedereen heeft deze middag op zijn manier beleefd. De een door druk mee te doen, de ander door aan de zijkant van de zaal te zitten en mee te kijken. Moe maar voldaan kijken we allemaal terug op een fijne dag.

Foto's tievogen lukt niet in primitief Hongarije. Het blog werkt niet mee ...houden jullie van ons tegoed op een ander manier aan het eind van ons Hongaars avontuur.

• 29 September 2017 - 21:03

Juut:

voorstelling was een succes dus.fijn!genieten voor iedereen.veel liefs.

• 29 September 2017 - 23:35

Caren:

Aha dus voor het ruime sop gekozen

• 30 September 2017 - 10:01

Erica Van Dulmen:

Hoi allemaal,

Wat leuk om op die manier met het sop bezig te zijn. geeft weer inspiratie voor andere momenten.Wat is het fijn om te lezen dat men daar dan zo van geniet. Jullie zijn weer lekker bezig. Geniet van de mooie momenten van en met elkaar.

• 30 September 2017 - 19:53

Clazien:

Hallo allemaal.

Wat enorme inzet hebben jullie .prachtig om te lezen. Nog heel veel werk plezier.

Groetjes bert en clazien.

• 30 September 2017 - 21:03

Clim:

Hoi Lieke,
    Liefs en sterkte gewenst vanaf Corfu. Jullie geven vast al jullie liefs en kwaliteiten aan ieders die het nodig heeft daar. Doe het! Heelveelluefs!!

• 01 Oktober 2017 - 09:08

Sacha:

Lieve miMakkers, geweldig om te lezen hoe jullie je wederom inzetten om plezier en mooie contactmomenten te creëren. Heel veel plezier met elkaar en een hele dikke kus van Sacha

• 01 Oktober 2017 - 12:54

Marleen Moonen:

Hallo miMakkers.

Wat zijn jullie goed en leuk bezig, en met jullie inzet, voor deze mensen die er naar uit kijken,
    met jullie grappen en grollen.

Zo wens ik jullie zoveel liefde in jullie werk...ik begin van jullie nog meer te houden, wat ik al deed.
    Mijn petje af voor jullie...!
    En ik meen het voor 100%.

Veel liefs en groetjes uit Almere.

Verslag uit: Hongarije, Boldog

Najaarsreis Dunaalmas en Budapest 2017

Beste mensen, wat fijn dat u ons (weer) gaat volgen..
Nog wat voorbereidingen en dan gaan we met veel plezier weer naar Hongarije. We zijn erg benieuwd hoe het met hen allen gaat en willen de mensen dolgraag weer ontmoeten.

Voor degene die ons vanaf nu gaan volgen, hierbij wat informatie over onze reizen.

Contact van hart tot hart… het uitgangspunt van miMakkus… Mooie ontmoetingen, lichtpuntjes en een lach! Het zijn kleine cadeautjes, die vaak door afstemmen, incasseren, een grote betekenis krijgen. Een stukje werkelijke aandacht, vaak door een non-verbale benadering.
De taal van het hart…

Niet alleen in Nederland maar sinds een aantal jaren ook in Hongarije, ervaren we dat je geen Hongaars hoeft te spreken of te begrijpen, om mooie contacten te leggen. De taal van het hart is namelijk universeel!!

De miMakker is een bekend fenomeen binnen de zorg aan het worden. In Nederland maken diverse afdelingen gebruik van deze bijzondere vorm van zorg. Het zorgt voor rust en vreugde voor iemand die lijdt aan dementie of een verstandelijke beperking. In het dagelijks leven is het soms moeilijk om contact te krijgen met deze doelgroepen. Met de hulp van de miMakker lukt dit wonderwel goed. Deze belevingsgerichte zorg maakt het mogelijk, dat deze kwetsbare doelgroep positieve momenten mee maken.

Project Barát

Barát is een groep miMakkers die 2 keer per jaar op vrijwillige basis naar Hongarije afreizen. Om daar te werken met mensen met een verstandelijke beperking of lijden aan dementie. Dit alles met als doel om samen in contact te komen.

Om te garanderen dat de kwaliteit ook in het buitenland gewaarborgd blijft is dit project een onderdeel van Stichting miMakkus!

Waarom naar Hongarije?

In Hongarije word er aan deze cliënten minimale therapie en activiteiten aangeboden. Rondom beide doelgroepen bestaat helaas nog een taboe. Veel huizen kunnen niet terugvallen op staatsteun en zijn afhankelijk van donaties en giften. Maar de wil om er iets van te maken is zeker aanwezig.

Ook dit jaar gaan we de mensen een bezoek brengen:

Van 27 september t/m 04 oktober 2017 gaan we met 6 miMakkers naar Dunaalmas en Budapest. Ons doel is om ter plaatsen iets te betekenen voor de mensen. Dit door het aanbieden van miMakker momenten voor de mensen en eventueel in te springen op de vragen die wij daar te plaatsen krijgen van het personeel.

Mocht u dit doel willen steunen dan kan dat via:
Rekeningnummer: NL 35INGB0009233984 t.n.v. Stichting miMakkus o.v.v. Barat. Elke bijdrage, draagt direct bij aan het welzijn voor deze mensen. Voor ons iets gewoons, voor hen van onschatbare waarde!!!
Alvast bedankt namens de zorgvragers uit Hongarije!

Warme groeten Henk Vlot- Angelique Konijn( Piek) Jeanny Kroot- Myra Steens , Angelique de Kraker (Liek) en Ed Andriessen.

Reisdoel:

Vrijwilligerswerk in het buitenland