Feest der herkenning - Reisverslag uit Nyíregyháza, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu Feest der herkenning - Reisverslag uit Nyíregyháza, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

Feest der herkenning

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

11 Mei 2016 | Hongarije, Nyíregyháza

woensdag 11 mei 2016

Twee keer een warm welkom op één dag: Na ruim een uur vertraging op Eindhoven aangekomen in Budapest stonden Henk en onze contactpersoon/ vriend/ tolk/ chauffeur Marcel ons op te wachten. Bijna 300 km later een hartverwarmend welkom door een bewoonster van het Magdaleneum. Een bewoonster kwam net naar buiten lopen toen we aankwamen en reageerde met een hoop geluid en grote bewegingen. Al gauw kwamen er meer meiden op haar enthousiaste geroep af en was het een feest van herkenning. Er werd geknuffeld, gelachen en op de neuzen gewezen. Prachtig om te zien hoeveel indruk het bezoek van de vorige keer heeft gemaakt, het leek wel een weerzien van hele oude vrienden. "Hello, goodbye" is er niks bij.

De gretigheid van de meiden naar contact en samen plezier maken was voelbaar en zorgde er bij mij in elk geval voor dat alle spanning wegvloeide. "Dit kan ik wel, dit is wat ik graag doe!" En wat een voorrecht dat ik dat morgen in mijn clownspak en met m' n neus op mag doen. Dan wordt het echt spelen en is alles geoorloofd om contact te maken en mee te gaan in de beleving van deze meiden. Lachen gaat het zeker worden, maar huilen vast ook. Het zegt genoeg dat 5 vrouwen uit de sociowoningen samen de avondportier zijn. Ook hoorden we dat er afgelopen jaar geen groepen vrijwilligers zijn geweest waar het huis voorheen wel op kon rekenen. En ook voor de fysiotherapie en activiteitenbegeleiding is geen budget meer. Hierdoor voelt het ook wel dubbel om hier als miMakker aanwezig te zijn. Zou iets anders niet harder nodig zijn? Die gedachte kwam een seconde bij me op, maar maakte toen meteen weer plaats voor het besef dat aandacht en contact misschien wel het belangrijkst zijn. Mogen zijn wie je bent en daar aansluiting in vinden.

Terwijl ik dit schrijf krijgt Peti, een vriend van Marcel die geinteresseerd is in het werk van de miMakkers een spoedcursus " afstemmen in contact". Hij is met Marcel meegekomen om ons te komen observeren en te zien hoe we contact maken met de bewoners, vooral met mensen die zich wat meer afsluiten voor contact. Door een aantal oefeningen heeft hij net ervaren hoe het voelt als iemand te snel dichtbij komt of zich juist heel erg afsluit en wat dat doet met je eigen houding. Door deze spoedcursus kan hij morgen gerichter observeren en bovendien wil hij foto' s maken voor ons, dus morgen een blog met hopelijk prachtige foto's.

Nieuwe rubriek: Het Hongaarse woord van de dag

Réteslap

Er wordt een mooie prijs uitgeloofd voor degene die raadt wat de Nederlandse betekenis van het woord is.
Henk, Trudy, Judith, Annemarie

• 11 Mei 2016 - 22:40

Myra:

Ah, jullie viertjes dus.....fijn dat jullie morgen weer met het contactslot kunnen starten ! Heerlijk in de versnelling, af en toe effe keren en in zijn achteruit. Geniet ervan....en Annemarie vooral jij heel veel plezier. Knuffels vanaf hier.

• 12 Mei 2016 - 06:49

Piek:

Vertraging..... goh, dat is de eerste keer he?
    Ook voor de eerste keer en ook bijzonder dat Henk jullie in Budapest staat op te wachten. Wanneer ik jullie aankomst lees, dan voel ik de warmte en enthousiaste van de meiden.
    Een mooier ontvangst kun je je niet wensen. En nu...na jullie eerste nacht mogen jullie ieder op jullie eigen wijze de meiden ontmoeten. Pijnlijk om te lezen dat er geen budget meer is voor de fysio en de activiteitenbegeleider. Het contact van jullie is waardevoller dan ooit. Contact is immers de sleutel naar het gevoel van erkenning dat je bestaat en tot zoveel gevoelens!
    In gedachten loop ik mee met jullie.
    Dikke knuffel en een fijne eerste speeldag!!
    Liefs, Piek

• 12 Mei 2016 - 06:49

Piek:

Vertraging..... goh, dat is de eerste keer he?
    In gedachten loop ik mee met jullie.
    Dikke knuffel en een fijne eerste speeldag!!
    Liefs, Piek

• 12 Mei 2016 - 10:58

Een reteslap, tja.....das logisch

• 12 Mei 2016 - 11:01

Piek:

Internet heeft kuren. Of een bericht wordt 2x verstuurd of slechts voor de helft:
    Een herkansing: een reteslap......een tenalady, maar dan in een Hongaarse uitvoering

• 12 Mei 2016 - 16:51

Nel :

Dat ziet er veelbelovend uit na zo'n warm welkom. Ik kijk al uit naar jullie volgende verslag. Een vrolijke groet van mij.

• 12 Mei 2016 - 19:48

Liek:

Hoi hoi allemaal,
    Wat een prachtig weerzien toch weer voor iedereen. Geweldig!!

Zelfs hier, is het Hongarije virus over geslagen. Vanmiddag was ik als miMakker Knuf bij een bewoner aanwezig toen hij een kopje koffie aangeboden kreeg. Zonder enige voorkennis bedankt hij de vrouw met de woorden "kussenum" ( dank je wel in het Hongaars). Mijn reactie hierop was meteen om met " jonapot" (goededag in t Hongaars) te antwoorden. Waarop de man mij verbaasd aankijkt en zegt, nee hoor dat betekend goededag. Waarop het personeel meteen geintereseerd om keek en door ons samen getracteerd werden op een lesje Hongarijse les.

Zo zie je maar, eenmaal besmet met t virus blijft het ook overdraagbaar in Nederland hihi.. dus Annemarie je bent nogmaals gewaarschuwd :0)

Enu...... de betekenis van reteslap, persoonlijk weet ik niet of n tena daar tegen bestand is. Mijn vermoeden is dat je deze juist nodig hebt als je met dit "virus" besmet bent.....

• 13 Mei 2016 - 09:37

Marleen Moonen:

Hallo Mimakkers.

Sorry een beetje laat gereageerd, met mijn reactie...
    Jullie weten mij wel te raken met jullie oh zo mooie en duidelijke verslagen.
    Ik moest even een traantje weg pinken, na het lezen dat er geen geld meer is.

Maar wat leuk dat ze nog goed weten, dat jullie voor zoveel plezier en aandacht komen.
    En wat daar tegenover toch ook weer zo triest is, dat verdomde (sorry voor het woord) geld wat ze niet meer hebben, terwijl ze het toch zo hard nodig hebben, deze lieve mensen hebben toch ook recht om aandacht en liefde, en goede verzorging te krijgen.
    Wat is de wereld eigenlijk oneerlijk verdeeld.
    Maar goed, jullie kunnen weer even de vrolijkheid brengen.

Groetjes uit Brabant van,

Marleen.