energie - Reisverslag uit Nyíregyháza, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu energie - Reisverslag uit Nyíregyháza, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

energie

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

09 Mei 2015 | Hongarije, Nyíregyháza

We worden elke ochtend en middag opgewacht door een vrouw in de rolstoel en vanmiddag kwam er een lang spel uit voort waarbij meerdere bewoners door kwamen kijken. Een mooi moment om met z'n drieën gefotografeerd te worden vonden ze. De scherpste zie je hieronder.
Later werd Katoe naar buiten gelokt, waar ze net het raam niet meer naar binnen kon klimmen, maar wel een spannende dans beleefd heeft. Ja, nu worden jullie nieuwsgierig natuurlijk, maar helaas is er geen filmpje van. Flups en Tobi zijn de oudsten van het huis gaan narren. Ze vinden het erg leuk om terug te plagen. Dus de pet wordt afgetrokken, strikken los gemaakt en op bed gegooid waarbij met een lach spottend geroepen werd 'Pipo de clown'. Bohoc of docter clown werd niet geaccepteerd. Het leven van een miMakker in Hongarije is heeeeeeel zwaaaaaar, dit volgens de normen van Brigitte Kaandorp ;))
We werden nog uitgenodigd voor een wandeling in het park, maar we wilden er toch liever voor de achterblijvers zijn.
De bewoners die meervoudig gehandicapt zijn, kunnen zelf niet zo veel. Ze zijn erg afhankelijk. Ze zijn dan ook het meest dankbaar om bij te miMakkeren. Heel fijn om iets te kunnen betekenen voor deze mensen. We kunnen er groots spelen en juist heel klein. Dus de clownsneuzen werden weer uit de tas gepakt en alle hulpjes kwamen er bij om de neuzen op te zetten. Zie foto. Bij de anderen kwam door lang opgebouwd contact, een glimlach, een aarzelende beweging naar de miMakker toe of een open blik. Het blijft heel bijzonder dat je zo'n nabijheid mag ervaren van iemand die je niet kent, waarmee je geen woord wisselt en weet dat het alleen maar in het hier en nu samen is.
Nu op naar de gymzaal zoals we het zelf noemen. Meer dan 15 dames verblijven hier de hele dag in een te kleine ruimte. Het woord gymzaal staat dan ook niet voor een grote zaal, maar vooral voor de energieke dames. Veel repeterende bewegingen, harde gillen, oergeluiden en spanningen die je ziet en voelt door de rangordes binnen de groep. Het recht van de sterkste is duidelijk aanwezig. De een eist heel veel lichamelijk contact en persoonlijke aandacht. De ander heeft juist een heel aftastende benadering nodig en mag je blij zijn als je er naast mag komen zitten.
We hebben bij verschillende bewoners ervaren dat het probleem bij de prikkelverwerking vermindert door druk op het lichaam te geven en verschillende materialen te gebruiken die het lichaamsgevoel prikkelen. Omdat we alle drie op een andere manier al ervaring hebben met inzetten van druktechnieken bij problemen in de prikkelverwerking, kunnen we als miMakker hier heel speels mee om gaan.
Als we weggaan is de energie duidelijk verandert bij een aantal mensen.

• 09 Mei 2015 - 19:18

Myra Steens:

Ola ..wat een heerlijk fysiek spel daar....als je niet van het fysieke bent heb je als miMakker heb je echt NIKS te zoeken in Hongarije. Wat fijn dat jullie er helemaal zijn voor hun allemaal...en is het gezellig na afloop????. Eten en drinken jullie wel goed en gezond?? Soproni...Proost!

• 09 Mei 2015 - 19:22

Marleen Moonen:

Het is toch altijd spannend hoever je kunt gaan, maar daar zijn jullie wel gedreven door, in al die jaren.
    En met weinig middelen, dat jullie toch een momentje hebben van ene contact, ik vindt het knap.
    Maar dat is voor jullie ook best wel vermoeiend, of valt het mee?
    Het is prachtig, ik blijf het zeggen, en leuke foto's ook.
    Toy toy.....

• 09 Mei 2015 - 21:05

Sacha:

Tobi or not Tobi, that's the question!
    Super!
    Ik geniet van jullie reisverslag en van de foto's. Krijg er geen genoeg van.
    Contact van hart tot hart.... of het een Hongaars hartje is of een Nederlands, het maakt niet uit!

• 09 Mei 2015 - 21:08

Judith:

Tobi, wat mooi dat je er bent voor de vrouw in de gymzaal, die in het hokje, ze is byzonder he? Katoe wat heb je een mooi hoedje! Flups, die hulpjes zijn geweldig, wat een vrolijkheid!
    Knuffeldeknuffel!

• 09 Mei 2015 - 21:43

Nel (miMakker Loeloe):

Bijzonder om jullie verslagen te lezen! Mooie foto's ook! Dank voor het delen! Een vrolijke groet van mij.

• 10 Mei 2015 - 10:25

Carla / Doré:

heerlijk om jullie verslag te lezen en mee te beleven.
    fantastisch dat jullie zoveel kunnen betekenen voor de mensen daar en voor (en met) elkaar.
    samen.......... daar draait uiteindelijk (volgens mij!) alles om.
    ik kijk uit naar jullie verdere ontmoetingen

• 10 Mei 2015 - 19:27

Jannie:

Wat een plezier en geknuffel ga nog maar even door hoor.
    We genieten van jullie verslag en foto,s.
    lieve knuffels een een extra knuffel voor Tobi........

• 10 Mei 2015 - 21:21

Gerard De Wit:

Lieve MiMakkers,

wat een mooie belevenissen. Jullie zo volgend vanuit Nederland met foto's en verhalen. Net alsof ik er ook een heel klein beetje bij ben. Heerlijk om te lezen hoe jullie in soms moeilijke omstandigheden contact maken. Blijven proberen om er voor de bewoners te zijn. Een ingang te vinden. Heel veel succes de komende dagen. Wens jullie nog vele mooie contactmomenten toe.

Liefs Gerard.

• 10 Mei 2015 - 22:56

Piek:

Hee lieverds,
    In deze energie hebben jullie je ook weer mooi meebewogen. Ik ben trots op jullie en beweeg vanuit Nederland een beetje met jullie mee.
    Beelden zeggen vaak meer dan woorden, maar eh....wel scherpe foto's op het blog zetten he?
    Xx Piek

• 19 Mei 2015 - 12:01

Marij Van Brussel:

Weer een heel mooi verhaal over weer een mooie ervaring.. Prachtig!
    liefs, Marij