Vuur - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu Vuur - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

Vuur

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

05 Oktober 2012 | Hongarije, Dunaalmás

Vandaag hebben we, in tegenstelling tot gisteren, maar kort nagetafeld na het ontbijt, want we wilden alle vier echt op tijd op de groepen zijn. Voor het eerst zijn we in duo’s gaan spelen. Cato en Teuntje samen en Tobi en KNUFwIES . Voordat we naar de jongens gaan maken we een keus uit de vele spulletjes die uit Nederland zijn meegebracht. Vandaag hebben we o.a. twee met rijst gevulde super grote ballonnen in onze tas mee genomen. Als je ermee beweegt krijg je een prachtig geluid. Onderweg naar de groepen belaagt Tobi KNUFwIES al met de ballon, waardoor ze bijna van de trap valt. Gelukkig houden de klompen haar op tijd in balans en is het net goed afgelopen.

Tobi en KNUFwIES maken voor Cato en Teuntje de deur van de groep waar ze gaan spelen heel voorzichtig over. Ja we zijn heel behulpzaam en zorgen goed voor elkaar. Een penetrante geur komt ons tegemoet wat Cato doet besluiten om haar salie aan te steken. Een aantal jongens vindt dit ritueel erg interessant en samen staan we om de brandende salie heen en snuiven de geuren op die de ruimte zuiveren. Plots ziet Cato iets glimmen in haar tas en ze reageert razend snel. Een paar veertjes staan in lichterlaaie. Lichte paniek maar Cato’s reactie is koelbloedig en ze haalt de veertjes uit haar tas en trapt het vuur uit. Het bezoek is dit keer wat korter dan anders. Een van de verzorgenden is kort geleden onverwachts overleden. De mannen gaan vandaag eerder aan tafel , zodat het personeel ’s middags op tijd bij de begrafenis kan zijn.
Cato en Teuntje voelen zich een beetje ongemakkelijk als de borden en de mokken op tafel worden gezet. Maar ook daarmee kun je mooie contactmomenten krijgen. De bekers verstoppen onder een doek levert heel veel lachsalvo’s op. Als het eten wordt gebracht bekijken Cato en Teuntje nog even hoe ieder aan tafel gaat en voor het eten met elkaar een gebedslied aanheft op de melodie van “Zie de wind waait door de bomen”. Cato helpt nog even met het “uitserveren” van een paar borden voordat ze samen met Teuntje afscheid neemt.

Waar zijn Tobi en KNUFwIES? Zij liggen na een voor hen heel rustig en mooi opgebouwde ochtend languit buiten in de zon. Als ware paparazzi besluipen Cato en Teuntje hun maatjes om dit tafereel voor eeuwig vast te leggen.

Tussen de middag was Marcel er even, onze contact persoon. Na wat achtergrond over het huis en wat vragen die we hadden, is hij weer vertrokken. Maandag brengt hij ons naar Boedapest .
Door het gesprek ging de tijd heel snel en moesten we snel lunchen en weer omkleden
om de vloer op te gaan.

En ja daar staan we dan op de toch wel meest heftige groep van het huis de jongens met een meervoudige handicap .Veel jongens in een rolstoel met lichte vergroeiingen en de jongens met ernstige vergroeiingen liggen op bed. We hebben er voor gekozen om weer met zijn vieren te werken. Dat gaat goed en zo krijgen de jongens ook allemaal de aandacht die ze nodig hebben. Ik (Tobi) dwaal wat door de woonkamer, de rest zie ik af dwalen naar de slapkamers. Ik besluit om in de woonkamer te blijven . word al snel vast gepakt en geknuffeld, ik knuffel gedwee terug. Opeens zie ik een arm van een ander jongetje erg uit steken buiten de rolstoel. Ik kijk ondeugend naar hem en dan naar zijn arm. Dat is een mooie kapstok denk ik. Ik doe mijn pet af, laat hem zweven, hang hem op en hij lacht nog harder, helemaal als ik ook mijn jasje uit doe en dat er even bij hang samen met nog wat doeken. Pret alom vooral als er plots een doek valt die eerst zweefde precies op zijn gezicht. Ik bevrijd hem snel . Er komt een betoverende lach op zijn gezicht en ondeugende pretlichtjes in zijn ogen na de “armkapstok” weer leeg gemaakt te hebben, vertrek ik.
Ik dwaal weer door de ruimte. Ik stop bij weer een nieuwe rolstoel waar een spastische jongen in zit. Hij schommelt met zijn hoofd, ik schommel mee. Na een tijdje raken onze handen elkaar en weer wat later elkaars gezicht. Opeens voel ik zijn armen om mijn middel en we maken een buiging naar elkaar. Onze hoofden langs elkaar. Al snel zijn we één geheel als een tweeling in een baarmoeder. Beschut, vertrouwd, warm, intens. Duimen in de mond soms een klein geluidje en heel even oogcontact. Dit mag nog wel 9 maanden duren , maar na 45 minuten is dan toch echt het afscheid daar. Met een tevreden gevoel laten we elkaar los. Ik was het even kwijt waar voor ik hier ben, maar na dit bezoek weet ik het weer . Contact van hart tot hart.

Op dit moment is er € 200,= via het blog gedoneerd voor Barát voor de metamorfose van Henk. We komen nog € 150,= tekort. Er kan nog steeds gedoneerd worden, want er is uitstel van twee dagen.
Graag horen we via het blog wat ieder wil doneren.

  • 06 Oktober 2012 - 08:59

    Sacha:

    Wederom alles zo beeldend geschreven. Als jullie een boekje uitgeven met reisverslagen en foto's, jongens, wat zou dat mooi kunnen zijn.

    Die ballonnen met rijst, haha
    die veertjes, paniekmoment
    de innige knuffel die zo lang mag duren

    Je leert er als thuisblijver ook nog veel van : rust, respect en dilemma's, alles des miMakkers.
    Wat lijkt me dat fantastisch Tobi, dat er iemand is die je spastische arm gebruikt als kapstok. De humor doorspekt met respect, dat is wat me recht in het hart treft. Als knul in die rolstoel zal het pure lol zijn geweest, iemand die speelt met je spasme, en daar een mooi spel van maakt. Pure acceptatie ..... Je handicap wordt niet meer als handicap gezien .....
    Lieve miMakkers, ik zit hier in ons natgeregend kikkerlandje met een glimlach om mijn mond en zie het volgende reisverslag tegemoet.
    Sacha

  • 06 Oktober 2012 - 11:51

    Vera:

    hallo miMakkertjes,
    Wat fijn om jullie enthousiaste verhalen in de verslagen te lezen.
    Wat bijzonder om er voor de jongens weer te zijn.
    Wat een mooie contactmomenten.
    en.......Henk ik zie je al voor me met een geweldig kapsel, jullie actie moet wel slagen!!!!!!!!!!

    Doeiiiiii

  • 06 Oktober 2012 - 20:13

    Raijmakertjes:

    Heeej Buufje,

    Mooi die verhalen, klinkt allemaal weer goed. Wat geweldig die herkenning van de jongens. Betekend veel! Geniet. Veel liefs uit Volkel.

  • 06 Oktober 2012 - 21:14

    Diny:

    Ha vuurvrouwtje en vuurmakkers
    Zo...........het vuur spatte er letterlijk en figuurlijk van af. Ik ben niet anders gewend van Cato!!
    De foto's spreken voor zich maar toch weer erg indrukwekkend om ook het verhaal erbij te lezen.
    Dag mooie MiMakkers

  • 07 Oktober 2012 - 14:29

    Judith:

    Hee, Tobihenk....alsof ik er even bij kan zijn, zo schrijf je, wat fijn!
    Doe je Marcel heel veel groetjes?
    En steek de boel toch maar niet in de fik daar, het is net allemaal opgeknapt. Maar goed dat de brandweer daar af en toe langs komt!
    Mooi, die doeken zo in de wind, zo zacht en kleurrijk. Jullie brengen sfeer, kleur, knuffels,aandacht, liefde. wow,tegek.
    dikke duimpluim!X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

voorjaars reis 2023

miMakkers

Actief sinds 01 Mei 2009
Verslag gelezen: 1550
Totaal aantal bezoekers 284675

Voorgaande reizen:

07 April 2024 - 13 April 2024

Nyiregyháza april 2024

20 September 2023 - 27 September 2023

2023 We vliegen weer naar Hongarije - Dunaalmàs

24 Maart 2023 - 29 Maart 2023

voorjaars reis 2023

21 September 2022 - 28 September 2022

2022 eindelijk mogen we weer naar Dunaalmàs

25 September 2019 - 02 Oktober 2019

Barat Najaarsreis 2019

01 Mei 2019 - 06 Mei 2019

10 jaar geleden was er eens...

05 Maart 2019 - 11 Maart 2019

Hongarije daar komen we weer !

26 September 2018 - 03 Oktober 2018

Najaar reis 2018 Dunaalmas

08 Mei 2018 - 15 Mei 2018

Mei reis Nyireghyhaza 2018

04 April 2018 - 10 April 2018

Nieuwe ontmoetingen in een nieuw huis

04 April 2018 - 09 April 2018

4-9 april 2018 Örbottyan

27 September 2017 - 04 Oktober 2017

Najaarsreis Dunaalmas en Budapest 2017

02 Mei 2017 - 09 Mei 2017

Lentereis 2017

24 Oktober 2016 - 31 Oktober 2016

Oktoberreis naar Dunaalmas en Budapest 2016

11 Mei 2016 - 17 Mei 2016

voorjaars-reis meiden huis

14 Oktober 2015 - 21 Oktober 2015

oktober reis 14 tot 21 oktober 2015

06 Mei 2015 - 13 Mei 2015

Nyíregyháza 6 tot 13 mei 2015

28 Oktober 2014 - 03 November 2014

Lustrumreis oktober 2014

02 Oktober 2013 - 09 Oktober 2013

barát 2 tot 9 oktober 2013 Hongarije

08 Mei 2013 - 21 Mei 2013

Hongarije mei 2013 Barát

03 Oktober 2012 - 10 Oktober 2012

Hongarije reis najaar 2012

02 Mei 2012 - 08 Mei 2012

voorjaarsreis naar Nyiregyhaza

05 Oktober 2011 - 12 Oktober 2011

hongarije-reis miMakkers

11 Mei 2011 - 18 Mei 2011

Hongarije-reis Clowns

Landen bezocht: