reisverslag in de krant "contact" 7 juni 2011 - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu reisverslag in de krant "contact" 7 juni 2011 - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

reisverslag in de krant "contact" 7 juni 2011

Door: liesbeth oukes - spaansen

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

10 Juni 2011 | Hongarije, Dunaalmás

Reisverslag miMakkers in Hongarije

Elly Klompenhouwer uit Steenderen reisde dit jaar voor de derde keer af naar Hongarije om liefde en vreugde te brengen en contact te maken als miMakker – JaDoe. Ze heeft samen met Henk Vlot – Tobi, Trudy Dekkers – Flups en Judith van Lith – Juut een werkgroep opgericht: Bohoc, wat clown betekent in het Hongaars. Ze noemen zichzelf de pioniers van Bohoc. De vier miMakkusclowns reisden op 11 mei af naar Hongarije. In een tehuis voor mannen en jongens met een verstandelijke beperking in Dunaalmas speelden zij 4 dagen achter elkaar. Ook gaven zij daar een workshop aan directie en personeel. In Budapest speelden ze in kinderziekenhuizen en een verpleeghuis. Totaal speelden ze in 7 dagen 11 keer op 4 locaties.

Elly Klompenhouwer is trainer, coach en counseler bij Laurens Marius College te Apeldoorn en speelt een keer in de week als MiMakker bij Sutfene in Zutphen. Zij is docent en coach bij Stichting MiMakkus in Eindhoven, www.mimakkus.nl, Yogadocent en ademtherapeute. Elly komt ook op aanvraag spelen in Nederland bij mensen die leiden aan dementie en/of een verstandelijke beperking hebben. Wie interesse heeft kan bellen met Elly, telefoon (06) 24188456 of mailen met elly.klompenhouwer@chello.nl.

Het doel van de mimakkus clowns is om onbevangen contact met de bewoners te krijgen en zo hun wereld te verrijken. Zij hebben geen act, maar maken non-verbaal contact door in te gaan op wat ze zien, wat de mensen aangeven, van mens tot mens, van hart tot hart. Taal is hierin geen belemmering, zij spreken met hun lijf, hart en mimiek.
De afgelopen drie jaar is er veel geïnvesteerd in het leggen van contacten in het buitenland, onderzoeken van de locaties, onderdak en goed eten en drinken regelen voor de clowns. Het onderzoeken van speelmogelijkheden in Hongarije, geven van workshops ‘contact maken’ voor belevingsgericht werken en het schrijven van reisverslagen. Nu ligt er een goed plan zodat in het najaar andere miMakkers een reis kunnen gaan maken. Elly, Henk, Trudy en Judith willen dan in het voorjaar nieuwe locaties gaan bezoeken in het buitenland en daar volgens de kernwaarden van MiMakkus: rust, respect en afstemming, gaan werken.
Het plan is om dit jaar twee keer een reis te organiseren naar Dunaalmas en Budapest, waarvan de eerste reis dus in mei is gemaakt door de pioniers en de tweede reis zal plaatsvinden door nieuwe mimakkers in het najaar. Ten minste één pionier zal die reis begeleiden. In 2012 zal in het voorjaar een pioniersreis worden gemaakt naar huizen boven Budapest, zodat in het najaar een reis door andere MiMakkers, met een pionier, naar Dunaalmas kan worden gemaakt.

Op 11 mei vertrokken Elly, Henk, Trudy en Judith naar Dunaalmási Református Szeretetház, een huis op Christelijke grondslag, waar verstandelijk beperkte jongens en mannen wonen in omstandigheden die niemand zich kan voorstellen. “We zien vreselijke vergroeiingen. Mensen krijgen hier geen therapie en activiteiten zijn er niet of nauwelijks voor deze jongens en mannen.” De kamers zijn zeer sober ingericht, het personeel maakt lange dagen en is uitgeblust en afgestompt. Toch is de wil om anders te gaan werken wel aanwezig. “Voor het tweede jaar hebben we op verzoek van de directrice een workshop ‘contact maken’ mogen geven aan directie en personeel.”
Wat al de (christelijke) huizen gemeen hebben, is dat ze geen staatseigendom zijn en dus moeten rondkomen van eigen inkomsten of giften. Daarom zijn ze zo arm. Ook is het in Hongarije nog een schande om verstandelijk beperkt te zijn dus is daar geen geld voor. Mensen schamen zich er voor. “De jongens krijgen brood te eten wat over is van de bakker. Fruit eten ze bijna nooit en groente, als die er al is, is zo doorgekookt dat er geen smaak meer aan zit.” Daarnaast zit er veel zwavel in de grond van Dunaalmas, zodat alles vies is, ook het afwas- of douchewater.
In Budapest bezocht het viertal dit jaar voor het eerst het kinderziekenhuis Bethesda. De directeur en ziekenhuis predikant Ds. János Bencze had hen uitgenodigd om de chirurgie en brandwondenafdeling te komen bezoeken. Het werd een groot succes. Daarnaast speelden zij in een verpleeghuis op een afdeling waar mensen wonen die leiden aan dementie en in een kinderrevalidatiehuis, onderdeel van het kinderziekenhuis Bethesda, waar tieners zitten met psychiatrische gedragsproblemen en anderen die om neurologische redenen, zoals epilepsie moeten revalideren.
“De resultaten en de vreugdevolle contactmomenten zijn intens en groots. Het slaat zo aan dat het personeel steeds meer met ons gaat meekijken en dit ook wil leren,” vertelt Elly Klompenhouwer. “Zo hebben we op het verzoek van het afdelingshoofd vorig jaar een workshop mogen geven over ‘contact maken’ aan het personeel, wat dit jaar werd vervolgd en verdiept. Personeel vroeg zelfs om tips voor bepaalde bewoners, zodat we voor het eerst ook op aanvraag hebben gespeeld en personeel meekeek om te zien wat mogelijk is.”
De reis is emotioneel en intens. Vooral het bezoek aan de kinderafdeling in het jongenshuis in Dunaalmas, maakte diepe indruk. Het kind dat spastisch en verkrampt in bed ligt, kan bij JaDoe na veel geduld ontspannen en lachen. Met een zwaar autistische jongen speelde zij samen met zijn autootjes en lazen ze een autoblad op zijn clowns. Een jongen die een kopstoot wilde geven, kreeg op z’n clowns kopstoten terug in een ritmische beweging, waardoor een communicatiedans ontstond.
Woensdag 18 mei speelden de clowns voor de laatste keer in het kinderziekenhuis. Al vroeg, om kwart voor 9, waren ze aanwezig bij kinderen in alle leeftijden, met verschillende problemen. Het werd voor de tieners een interactieve ochtend met een gieter en veel water.
De Aviko vlaggenlijn, die elke dag van pas kwam, werd vastgehouden in een grote kring met kinderen, ouders, verpleging en clowns die allen op de grond zaten. “Het is bijzonder om te zien hoe het personeel meedoet met het spel en er ook intens van staat te genieten,” aldus Elly.
Aan het einde van 7 dagen vertrokken zij op woensdag 18 mei, moe maar voldaan naar het vliegveld en landden rond half 6 in Eindhoven. “Hierbij willen we iedereen bedanken, ook alle sponsors, die ons op welke manier dan ook gesteund hebben. Zonder jullie hulp is dit werk niet mogelijk. Tot clowns ...tot binnenkort,” aldus Juut - Judith, Flups- Trudy, Tobi – Henk en JaDoe – Elly. Hun volledige reisverslagen, met daarbij veel leuke foto’s, zijn te lezen op www.clownsnaarhongarije.waarbenjij.nu.

Tekst bij foto miMakkers mei2011
De pioniers van Bohoc, JaDoe, Tobi, Juut en Flups in Hongarije.

Liesbeth Oukes-Spaansen

• 10 Juni 2011 - 14:50

Ron Paul:

1 woord ... Geweldig !

• 10 Juni 2011 - 21:44

Thea Borkus:

Hoi Elly,
    Ik heb jullie reisverslagen gelezen, wat fantastisch wat jij en die andere miMakkersclowns daar allemaal doen zeg!
    Petje af!

Groeten, Thea

• 12 Juni 2011 - 14:07

Manfred:

Hoi Elly,

Indrukwekkend – wordt er stil van als ik het lees!
    Schroom je niet me te contacten voor jullie volgende reis!

Warme groeten terug!

Gr. Manfred

• 12 Juni 2011 - 20:09

Frans:

Leuk Elly.

Mooie foto's en nog belangrijker: heel belangrijk en dankbaar werk.

Dikke knuffel,
    Frans.

• 14 Juni 2011 - 16:16

Trudy Hoofd Docent :

Lieve mensen,

Wow! Wat een prachtig artikel, Elly.
    Hier heeft iemand met hart gesproken en de ander met hart geluisterd. Mooi.
    Jullie hebben echt keihard gewerkt daarachter, en heel veel aan aandacht, liefde en expertise achtergelaten!
    Wat ik nog niet wist, is dat in het najaar andere miMakkers naar Hongarije gaan onder begeleiding van één van jullie.
    Een uitgelezen kans en een prachtige bijdrage aan ons werk.
    Dank daarvoor.
    En, als eerder gezegd, als ik iets kan doe, meedenken, houd ik me van harte aanbevolen.

Groetjes van Trudy

• 14 Juni 2011 - 16:18

Jan Rauh:

Geweldig !!!

`Groet van jan

• 14 Juni 2011 - 16:19

Arno:

Dag Elly,

Dan wordt de volgende stap dus miMakkers opleiden in Hongarije.

Groet Arno

• 20 Juni 2011 - 12:14

Toos -arts-roosje:

Hoi allemaal ..jullie lieve mooie pracht mimakkers
    heb nu net pas jullie verslagen gelezen indruk wekkkend
    Wat kunnen mimakkers zoals jullie heel veel te weeg brengen daar waar het ook zo nodig is en moet blijven !!!
    Geweldig genoten van de verslagen en pracht kiekjes !!
    Bedankt en blijf genieten van dit werk !!!
    Toos -Roosje