maandag 16 mei - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu maandag 16 mei - Reisverslag uit Dunaalmás, Hongarije van voorjaars reis 2023 - WaarBenJij.nu

maandag 16 mei

Door: elly

Blijf op de hoogte en volg voorjaars reis 2023

16 Mei 2011 | Hongarije, Dunaalmás

Ontbeten, ingepakt, wat gepoetst, en afscheid genomen van Gonnie, en andere bewoners op de gang.
Henk kreeg, toen hij ging betalen voor het verblijf, van de directrice een soort van oorkonde met foto van ons van vorig jaar, bij wijze van dank.
Miklos, onze chauffeur, stond al klaar. we gingen met het oude busje van het tehuis.
Over de b-wegen, best leuk, we hebben nog wat van Hongarijes platteland kunnen zien. Deden er wel 2 uur over.
In het verpleeghuis weren we hartelijk verwelkomd door Christina, en de vrouw die voor ons altijd fantastisch de maaltijden verzorgd, Clari.
Onze lekkere bedden stonden al klaar, en nadat we onze clownsspullen klaarhadden gelegd gingen we eten. Janosz, de directeur van het Kinderziekenhuis, kwam ons daarna uitleg geven: Er zijn twee huizen, in het dichtbijzijnde liggen kinderen met brandwonden, ernstig en minder ernstig. Ook is er een polikliniek en een afdeling chirurgie en interne geneeskunde.
In het andere huis is een revalidatieafdeling,longafdeling en wat landurigere opnames.
Janosz heeft gedeeltelijk met ons meegelopen, en er werd ook gezorgd voor een fotograaf. Heel goed geregeld allemaal.
Het ziekenhuis is niet onbekend met clowns, er komen vaker clowns via een stichting.
Jadoe en Tobi vormden vandaag het ene duo, en Flups en ik het andere.
Al in de wachtruimte begon de pret, maar toch gingen we rap naar boven, waar verschillende kamers waren met kinderen van verschillende leeftijd.
Flups en ik troffen eerst een jong kindje aan, dat was voorzichtig aftasten hoe ver we konden gaan. Uiteindelijk toch een lachje, de spanning ging weg, de ballon en sokpop werd geaccepteerd. Uit de kamer naast ons kwam een luid tumult, en Tobi rolde achterwaarts de deur uit, zo op de gang. Dat ging goed!
We gingen verder. op de gang ontstond een spel met een ballon, een hoop gepiep, lachen, en een gniffelende pappa.
Tja, dan kom je op een kamer waar wat puberjongens liggen, en ook een peutertje...Splitsen dus, twee soorten spel. Ik bij de peuter, proberen hapjes appel te stelen. nee ik kreeg niks, de sokpop wel!Achter mij was Flups lekker in bed gekropen bij een jongen, en samen lagen ze zoute stengels te eten. Even later voerde Flups een dansje uit op de maat van de piep van een bloeddrukmeter, en jawel:bij de puber die eerst een houding had van: Ja doei, niet voor mij, groeide nu een lachje.We moesten vrij abrupt gaan, omdat een ernstige dokter binnenkwam voor een noodsituatie. Moeilijk hoor!
Jadoe en Tobi hebben een infuuspaal versierd met ...zo,n beetje alles wat kan hangen, een een pappa met vlaggetjes.
Op de polikliniek heeft Flups een angstig jongetje zover gekregen dat hij schaterlachend met propjes ging gooien. Met toverbellen, ballen en ballonnen werd de kamer een gezellig geheel.
Al spelend in de gangen bereikten we de uitgang.
Het is ieder goed bevallen dus we hebben besloten om woensdag weer te komen, in het andere huis.

Juut.

• 16 Mei 2011 - 20:28

Caren:

Lieve lachebekkies, weer een ervaring rijker. Die arts heette niet toevallig Patch ;) Morgen dus in het verpleeghuis het zonnetje brengen. miMakkers voor alle leeftijden in alle situaties!
    Zoals Jan zo mooi kan zeggen: "Chapeau!" voor jullie.
    kus

Caren/Katoe

• 16 Mei 2011 - 20:46

Moeder Van Trudy:

hallo trudy! en de rest van het gezelschap. heb de mooie foto"s gezien! geweldig wat jullie allemaal doen,ook alle verhalen zijn heel indrukwekkend! SUPER! dat jullie je vakantie of vrijetijd willen geven voor de vreugde aan al deze mensen. wens jullie het allerbeste en een goede reis terug!!!!! dikke kus trudy van je ouders.tot ziens weer!!!

• 16 Mei 2011 - 21:14

Sacha:

Maar lieve schatten, wat een mooie verhalen. Gelukkig ontving ik van Caren jullie reisverslagen, en heb ze achter elkaar gelezen. Ik geniet van jullie beeldende verhalen en zie het allemaal voor me gebeuren. De paar foto's illustreren de momenten ...
    Jullie zijn werkelijk de meest bijzondere miMakkers die ik ken. Toen ik las dat jullie ook bij kinderen met brandwonden op bezoek gingen, stokte mijn hart, voorzichtig las ik verder. Wat een ervaringen doen jullie op.
    Jammer dat Caren er niet bij is, voor haar en voor jullie.
    Jullie beleven mooie verstilde contactmomenten, hebben daarnaast grote lol en gaan weer volledig uit jullie dak.
    Het verslag over het verkrampte spastische jongetje bezorgde me tranen in mijn ogen Ellie, wat geef je veel en zo puur .....
    Ik ben blij dat ik tussen de regels doorlees lieve Trudy, Henkie en Judith en Ellie dat jullie het goed hebben met elkaar.
    Als jullie terugvliegen over een paar dagen, wens ik jullie een goede vlucht !!
    Heel veel liefs van Sacha,
    dankjewel voor de mooie reisverslagen.

• 17 Mei 2011 - 05:32

Gonnie:

Hallo allemaal,

Mooi dat de reis en het ontvangst zo goed is gegaan.

Bedankt voor het delen van iets van jullie ervaringen in het kinderziekenhuis.
    Veel speelplezier vandaag in het verpleeghuis en morgen in het andere kinderziekenhuis.
    Groeten
    Gonnie

• 17 Mei 2011 - 15:35

Jannie:

lieve allemaal,
    wat een verhalen en mooie foto,s
    er gaat geen dag voorbij of ik denk aan jullie.
    knuffels, jannie

• 17 Mei 2011 - 20:19

Adrian:

Hey erg leuk om te lezen wat jullie meemaken. Zet hem op Flups "You make me proud"